09/01/2018

PSIHOLOGIA COPILULUI

Autor: Emil Verza, Florin Emil Verza
Editura: Trei
Colectia Psihologie-Psihoterapie
An aparitie : 2017
Editia I
ISBN 978-606-40-0237-2
Nr pagini : 560
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 48,75 lei la Editura, 55,25 lei la elefant, 65 lei la librarie.net




Descrierea editurii:

            Psihologia copilului evidențiază dinamismul ierarhic al dezvoltării psihice a copilului prin dobândirea noilor achiziții și formarea de competențe adaptative la mediul ambiant și modul în care se construiește treptat personalitatea copilului, care acumulează însușiri încă din ontogeneza timpurie. În centrul analizei propuse de autori se află factorii care influențează dezvoltarea copilului, creșterea acestuia într-un mediu favorizant sau mai puțin favorizant, nivelul sociocultural și educațional ce joacă un rol fundamental în structurarea tipologiei psihice și a stilului comportamental.

           Prin conținutul și modul de tratare, de organizare sistematică și logică, dar și prin nivelul informațiilor vehiculate, Psihologia copilului se adresează specialiștilor, psihologi, psihopedagogi, pedagogi, dar și studenților ce se pregătesc în specializările respective, și nu în ultimul rând părinților interesați de copil și de copilărie.

Emil Verza este profesor emerit la catedra de Psihopedagogie speciala a Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București. Împreună cu Ursula Șchiopu a scris prima lucrare de psihologia vârstelor publicată în limba română.
Florin Emil Verza este profesor universitar la catedra de Psihopedagogie speciala a Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București. Autorii au elaborat numeroase studii ce au avut în centrul atenției dezvoltarea copilului.

Cuprins:

Cuvânt-înainte 9
Mulțumiri  13

Partea I. Psihologia copilului comparativ cu psihologia vârstelor  15

Capitolul 1. Obiectul și metodologia de studiu în psihologia copilului comparativ cu psihologia vârstelor  17
1. Abordarea generală a dezvoltării umane 18
2. Conținut și semnificație în dimensionarea psihologiei copilului și psihologiei vârstelor 28
3. Metodologia de studiu în psihologia copilului și a vârstelor  38

Capitolul 2. Stadialitatea din perspectiva evoluției umane  46
1. Procesualitatea psihogenetică și psihodinamică 47
2. Strategii de abordare globală și analitică a stadiilor dezvoltării psihice 79

Capitolul 3. Stadiul de debut al vieții 78
1. Cadrul general al stadiului 78
2. Conceperea ființei umane 79
     2.1. Locul eredității și mediului în structurarea ființei umane 83
3. Embriologia și fazele intrauterine 88
     3.1. Geneza vieții psihice  96

Partea a II-a. Copilul și coplilăria 103

Capitolul 4. Stadiul de sugar 105
1. Nașterea, un proces complex de transformări în viața mamei și a copilului  107
2. Dezvoltarea biofizică a sugarului 115
3. Dezvoltarea psihică timpurie 125
     3.1. Cadrul general al dezvoltării psihice 125
     3.2. Dezvoltarea capacităților motrice 138
     3.3. Dezvoltarea capacităților de comunicare 143
     3.4. Dezvoltarea capacităților de socializare 149
3.5. Dezvoltarea capacităților cognitive și mentale 157

Capitolul 5. Stadiul de antepreșcolar (prima copilărie) 162
1. Contextul general al evoluției copilului 162
2. Caracteristici biopsihice generale  164
3. Dinamica dezvoltării proceselor cognitive  171
4. Limbajul și comunicarea  183
5. Conduita emoțional‑afectivă și comunicarea afectivă  201
6. Activitățile ludice și de socializare 208
7. Constituirea elementelor bazale ale personalității  215

Capitolul 6. Stadiul de preșcolar (a doua copilărie)  223
1. Contextul general al evoluției psihice 223
2. Dezvoltarea biopsihică și consolidarea autonomiei  228
3. Dezvoltarea psihică în relație cu dimensionarea trăsăturilor de personalitate  236
     3.1. Planul dezvoltării senzorio‑perceptive 241
     3.2. Planul dezvoltării intelectului 246
4. Identificarea cu modelele parentale și semnificația acesteia în generarea de noi comportamente 267
5. Conduita verbală și afirmarea personalității  274
6. Jocul și manifestarea personalității 285
7. Valențele psihologice ale jocului și ale altor activități implicate în dezvoltarea sociomorală a copilului 295
8. Adaptarea la grădiniță și în colectivitate 305
9. Dominantele personalității la preșcolar 311
     9.1. Temperamentul 312
     9.2. Aptitudinile 313
     9.3. Caracterul  315

Capitolul 7. Stadiul de școlar mic (a treia copilărie) 320
1. Contextul general al evoluției copilului  320
2. Dezvoltarea biofizică 326
3. Dezvoltarea psihică 330
     3.1. Evoluția orientării și adaptării generale  330
     3.2. Dezvoltarea proceselor psihice și a activităților de cunoaștere  336
     3.3. Activitatea de învățare  355
     3.4. Dezvoltarea limbajului și a comunicării  369
     3.5. Dezvoltarea capacităților pentru succesul activităților 378
4. Personalitatea și conduitele de intersecție  381
     4.1. Dominantele componentelor personalității  382
     4.2. Conduitele moral‑sociale 385
     4.3. Conduitele ludice 394

Capitolul 8. Stadiul de puber 403
1. Contextul general al evoluției  403
2. Dezvoltarea biofizică și efectele ei în plan comportamental 407
3. Dezvoltarea psihică 416
     3.1. Repere generale  416
     3.2. Dezvoltarea proceselor și funcțiilor de cunoaștere  418
          3.2.1. Planul dezvoltării senzorial‑perceptive  419
          3.2.2. Planul dezvoltării activității intelectuale complexe 421
          3.2.3. Planul dezvoltării proceselor reglatorii ale activității și comportamentului 430
4. Dimensiunea personalității și a comportamentului 438
     4.1. Expresia personalității în comportamentele moral‑sociale 444
     4.2. Extinderea personalității și a comportamentului în grup 449
5. Maturizare și conduite de adaptare  457

Partea a III-a. Componente psihice de bază pentru afirmarea personalității copilului 465

Capitolul 9. Dimensiunea evoluției psihice în stările extreme de dezvoltare 467
1. Dimensiunea evoluției și regresului în activitatea psihică a copiilor cu dificultăți de dezvoltare 468
2. Dezvoltarea psihică la copiii cu disponibilități psihofizice superioare  473
3. Succesul activităților depinde de funcționalitatea relației dintre comunicare și inteligență 487

Capitolul 10. Triada comunicare–inteligență–comportament ca elemente structurale în devenirea personalității  496
1. Valențele comunicării totale  496
2. Funcționalitatea relației dintre comunicare, personalitate și comportament în adaptarea copilului la mediu  507

Anexe 515
1. Date generale cu privire la copil și la familia din care face parte  517
2. Date cu privire la starea de sănătate și la dezvoltarea fizică a copilului 519
3. Date cu privire la dezvoltarea și particularitățile comportamentului predominant motor și ale activității fizice 520
4. Dezvoltarea comportamentului și activității intelectuale 521
5. Dezvoltarea activităților practice și de tip artistic–creativ  531
6. Integrarea socioafectivă a copilului și însușiri ale personalității  537
7. Diagnoza și prognoza subiectului  543

În loc de încheiere  545
Bibliografie selectivă  548



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu