05/06/2017

LOGOPEDIA. Terapia tulburarilor de limbaj. Structuri deschise

Autor: Carolina Bodea Hategan
Editura: Trei
Colectia Psihologie-Psihoterapie
An aparitie : 2016
Editia I
ISBN: 978-606-719-722-8
Nr pagini : 640
Format 145 x 205
Pretul la data postarii :45 lei la Editura, 47,99 lei la elefant (33,99 lei ebook-ul), 34,13 lei la librarie.net



Descrierea editurii:
            Limbajul, ca funcţie psihică specific umană, se află la confluenţa mai multor discipline, printre care filosofia, psihologia, neurobiologia, psihopedagogia specială, logopedia. Tulburările sale, fie că sunt de natură organică, funcţională sau psihologică, restrâng capacitatea de comunicare a individului şi, implicit, viaţa lui socială.
            În cartea de faţă, pornind de la modelele explicative ale tulburărilor de limbaj şi prezentând metode de evaluare şi intervenţie a căror eficacitate a fost demonstrată ştiinţific, autoarea realizează o deschidere spre tulburările emoţionale, comportamentale, de învăţare şi nu numai, încadrându-le în contextul mai larg al mentalului uman.
           Propunând direcţii concrete de evaluare şi intervenţie în cazul unor tulburări ale limbajului precum dislalia, bâlbâiala, rinolalia, dizartria, afazia, tulburările de voce, întârzierea în dezvoltarea limbajului, această carte are o importantă latură practică, îmbogăţind literatura de specialitate printr-un demers inovator şi binevenit.

        Carolina Bodea Hațegan este conferenţiar universitar doctor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca. 
        De acelas autor:
Terapia limbajului : o abordare interdisciplinara (coautor) Presa Universitara Clujeana 2008
Tulburarile de voce si vorbire: evaluare si interventie, Presa Universitara Clujeana 2013
Terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare (coord). Vol 1 Abordari terapeutice ale limbajului: perspective actuale, Presa Universitara Clujeana 2014
Terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare (coord). Vol 2 Fluenta verbala: directii teoretice si aplicatii psihopedagogice, Presa Universitara Clujeana 2014
Logopedia. Terapia tulburarilor de limbaj. Structuri deschise, Trei 2016

Cuprins:

Prefaţă  11

Capitolul I. Tulburările de limbaj şi comunicare — modele explicative şi direcţii de clasificare  17
1. Scurt istoric privind domeniul tulburărilor de limbaj şi comunicare  17
2. Logopedia. Ortofonia. Terapia limbajului şi a comunicării  23
3. Circumscrierea domeniului terapiei tulburărilor de limbaj şi comunicare  26
4. Modele de abordare a tulburărilor de limbaj şi comunicare  32
5. Criterii diagnostice în tulburările de limbaj şi comunicare reunite la nivelul principalelor
manuale de diagnostic  35
6. Modelul diagnostic propus de Guţu (1974)  48
7. Abordare conclusivă  52
Bibliografie  53

Capitolul II. Limbajul — abordări multidimensionale  56
1. Limbajul — perspectivă lingvistică  56
2. Aspecte ale neurofiziologiei aparatului fonoarticulator şi ale analizatorului verbo-auditiv  76
3. Vocea umană şi tulburările de voce  86
4. Elemente de fizică în abordarea limbajului  92
5. Abordare conclusivă  96
Bibliografie  96
Anexa I. Cuvinte cu scriere fonologică  101
Anexa II. Cuvinte complexe   102
Anexa III. Cuvinte simple din punct de vedere fonologic  103

Capitolul III. Dislalia. Particularităţi ale demersului de evaluare şi intervenţie  104
1. Delimitări conceptuale  104
2. Factori de risc şi cauze ale tulburării dislalice  107
3. Tipuri de tulburări dislalice  110
4. Direcţii de evaluare  112
5. Direcţii de intervenţie  119
6. Abordare conclusivă  159
Bibliografie  160
Anexa I. Fişă de examinare logopedică complexă  164
Anexa II. Fişă de examinare logopedică  168
Anexa III. Fişă de examinare logopedică complexă  169

Capitolul IV. Dizartria. Particularităţi ale demersului de evaluare şi intervenţie  174
1. Delimitări conceptuale  174
2. Etiologia tulburării dizartrice  174
3. Simptomatologia tulburării dizartrice  176
4. Direcţii de diagnostic diferenţial  176
5. Tipuri şi forme ale tulburărilor dizartrice  182
6. Demersul de evaluare  194
7. Demersul de intervenţie  196
8. Tulburări asociate cu tulburarea dizartrică   215
9. Prezentare studiu de caz  217
10. Abordare conclusivă  236
Bibliografie  236

Capitolul V. Rinolalia. Particularităţi ale demersului de evaluare şi intervenţie  240
1. Aspecte introductive. Delimitări conceptuale  240
2. Etiologia tulburărilor rinolalice  240
3. Date din embriogeneză relaţionate cu despicăturile labio-maxilo-palatine  242
4. Despicăturile labio-maxilo-palatine (keilo-gnato-palato-schizis)  244
5. Sindroame asociate cu despicăturile labio-maxilo-palatine  245 
6. Implicaţiile despicăturilor labio-maxilo-faciale. Manifestări clinice  249
7. Formele de rinolalie şi specificul acestora  250
8. Direcţii terapeutice  255
9. Instrumentar utilizat în evaluare şi intervenţia în tulburările rinolalice  278
10. Abordare conclusivă  290
Bibliografie  291

Capitolul VI. Tulburările de ritm şi de fluenţă. Bâlbâiala  295
1. Delimitări conceptuale  295
2. Forme ale tulburărilor de ritm şi fluenţă  297
3. Bâlbâiala — tulburare de ritm şi fluenţă  298
4. Bâlbâiala — demersuri de evaluare şi intervenţie  318
5. Demers psiholingvistic integrat de evaluare şi intervenţie în contextul bâlbâielii — model de bună practică  339
6. Abordare conclusivă  360
Bibliografie  360
Anexa I. Fişă de examinare logopedică (pentru utilizare în contextul bâlbâielii) (propusă de Bodea Haţegan, 2015)  367

Capitolul VII. Afazia. Delimitări simptomatologice, direcţii de evaluare şi intervenţie  370
1. Delimitări conceptuale  370
2. Etiologie  372
3. Direcţii de diagnostic diferenţial  378
4. Particularităţile tulburărilor afazice  381
5. Clasificarea afaziilor şi descrierea acestora  389
6. Incidenţa şi prevalenţa afaziei  405
7. Direcţii de evaluare a persoanei care prezintă afazie  407
8. Direcţii terapeutice în contextul afaziei la adult  427
9. Pronosticul în afazie şi factorii care modelează formularea acestui pronostic  454
10. Afazia la copil  457
11. Abordare conclusivă  472
Bibliografie  473

Capitolul VIII. Tulburările de voce — aspecte teoretice şi aplicaţii practice  484
1. Actul fonator. Aspecte introductive  484
2. Tulburarea de voce — semn sau/şi simptom al unei boli sau tulburări   487
3. Etiologia tulburărilor de voce  488
4. Tipuri de tulburări de voce  502
5. Direcţii de evaluare a tulburărilor de voce. Instrumentar utilizat  507
6. Demersul terapeutic  521
7. Abordare conclusivă  536
Bibliografie  537

Capitolul IX. Întârzierea în dezvoltarea limbajului. Prevenţie, diagnostic şi intervenţie  542
1. Delimitări conceptuale  542
2. Factorii de risc şi cauzele apariţiei întârzierii în dezvoltarea limbajului  571
3. Semne şi particularităţi ale întârzierii în dezvoltarea limbajului  577
4. Direcţii de diagnostic diferenţial  583
5. Direcţii de evaluare  589
6. Direcţii de intervenţie  605
7. Concluzii  617
Bibliografie  618
Anexa I. Scala de dezvoltare auditivă: de la 0 la 6 ani (Dezvoltarea limbajului receptiv, a percepţiei auditive şi a memoriei auditive)  625
Anexa II. Fişă de evaluare a limbajului (intervalul de vârstă 6–7 ani)  631
Anexa III. Listă cu material verbal pentru implementarea tehnicii celor 50 de cuvinte — T50   634



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu