11/04/2017

INTRODUCERE IN PSIHOLOGIA EDUCATIEI SI A DEZVOLTARII

Autor: Ioan Neacsu
Editura: Polirom
Colectia COLLEGIUM - Științele educației
An aparitie : 2010
Editia I
ISBN 978-973-46-1798-2
Nr pagini : 336
Format 165 x 235
Anticariat
Pretul la data postarii : Stoc epuizat la Editura, 32 lei pret mediu pe okazii, 9 lei la targul cartii

Disponibilitate BCU



Descrierea editurii:

        In prezent se inregistreaza un interes crescut al specialistilor in stiintele educatiei pentru aplicarea psihologiei in acest domeniu. Volumul prezinta noile orientari ale psihologiei educationale in ceea ce priveste formarea profesorilor, competentele de baza si cele transversale ale studentilor, organizarea si aplicarea curriculumului disciplinei universitare, ameliorarea strategiilor utilizate in practica educationala. Expunerile teoretice sint ilustrate cu exemple practice, iar sintezele recapitulative prezente in fiecare capitol faciliteaza insusirea cunostintelor. Numeroasele informatii de ultima ora le sint utile atit studentilor si profesorilor de la facultatile de stiintele educatiei, cit si specialistilor in domeniu.

        Ioan Neacşu este prof. emerit dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, coordonator de doctorat (din 1992). Predă cursuri de psihologia educaţiei, metode şi tehnici de învăţare, teorii şi practici ale învăţării (în coaching), managementul resurselor umane şi al calităţii, managementul proiectelor de cercetare. Stagii de formare şi perfecţionare în SUA (Harvard), Israel, Marea Britanie, Austria, la UNESCO, Banca Mondială. Doctor honoris causa al Universităţii „Ovidius”, Constanţa, membru asociat al Academiei Oamenilor de Ştiinţă, România, membru corespondent al Academiei Româno-Americană de Arte şi Ştiinţe. Autor, coautor sau coordonator a peste 40 de volume şi peste 150 de studii şi articole ştiinţifice publicate în reviste de specialitate din ţară şi din străinătate.

Dintre lucrarile sale:

Instruire si invatare, Stiintifica1990, EDP1999
Invatarea academica independentaGhid metodologic, Editura Universitatii din Bucuresti 2006
Pregatirea psihopedagogica. Manual pentru definitivat si gradul didactic II (Coord. impreuna cu altii), Polirom 2008
Metodologie şi programe pentru definitivat şi gradul didactic II, Universitara 2009
Cercetarea doctorala. Contributii si valori adaugate (coord), Trei 2013
Psihopedagogia activitatilor psihomotrice. Factori, valori, practici, Universitara 2015
Psihologia educaţiei. Fundamente, procese, mecanisme, aplicatii  (coord.), Polirom , 2018
Neurodidactica invatarii si psihologia cognitiva. Ipoteze. Conexiuni. Mecanisme  (coautor), Polirom 2019
Educaţia emoţional-afectivă.Noi explorări, noi strategii, Polirom 2020
Elaborarea lucrarilor de licenta, disertatie si gradul didactic I. Ghid stiintific si metodologic, Paralela 45, 2016, 2020
Lectura si formarea competentei lectorale. Teorie, cercetare, aplicatii (coautor), Universitara 2021
Management calitativ si leadership in invatamantul prescolar. Strategii investigative si valori inovativ-motivationale, Universitara 2022


Cuprins:

Argument pentru o altfel de psihologie a educatiei  9

Capitolul I. Constructie teoretlco-metodologlca şi statutul epistemologic
1. Context. provocări. întrebari  17
2. Statutul epistemologie şi specificitatea limbajului  18
3. Natura şi statutul psihologiei educatiei  20
4. Succint excurs istoric-evolutiv 23
         4.1. lstoricitate pozitivă  23
         4.2. Constituirea fundamentelor. Un model alternativ 29
5. Construcţia statutului academic - un model curricular explicativ  30
6. Pentru un Cod etic al specialiştilor in psihologia educaţiei 36
Bibliografie selectivă  36

Capitolul II. Recursul la metodă şi metodologie. Optiuni. Problematica
1. Specificitatea discursului ştiintifico-metodologic  39
2. Metode si tehnici in cercetarea psihoeducatională: descriptori  44
         2.1. Observatia psihopedagogica  44
         2.2. Experimentul stiintific in psihologia educatiei - repere orientative  45
         2.3. Metoda analizei fenomenologice  50
         2.4. Metoda modelării  52
3. Obstacole şi limitări in aplicatiile de ordin metodologic  55
Bibliografie selectivă  56

Capitolul III. Educaţie şi matricea dezvoltării umanului
1. Avertisment constructiv 59
2. Paradigma educabilităţii: concept, teorii, modele, aplicatii 60
         2.1. Educabilitatea : analiză conceptuală  60
         2.2. Ce poate aduce nou psihologia educatiei in materie de educabilitate  61
         2.3. Ordinea biologică şi dezvoltarea psihoeducationaiă a umanului  61
         2.4. Ordinea psihologică şi dezvoltarea umană 62
         2.5. Ordinea mediului şi complexitatea dezvoltării 63
         2.6. Ordinea Eului in dezvoltarea umană  65
         2.7. Modelul tridimensional al factorilor dezvoltării 66
         2.8. Transferul educabilitătii. Proba validitdtii prin cercetări empirice 67
         2.9. Determinatiile educatiei in matricea educabilitătii  69
3. Dezvoltarea umană: concept, teorii. valori psihoeducationale 71
4. Teoriile dezvoltlrii umane  79
         4.1. Statului teoriei/teoriilor privind dezvoltarea  79
         4.2. Teoril ale dezvoltarii: teze, principii, orientări  82
Bibilografie selectiva 87

Capitolul IV. Dezvoltarea cognitiva: Implicatii psihoeducaţionale
1. Principii ordonatoare  89
2. Stadialitatea psihoeducationala. Indicatori descriptivi de evolutie   91
         2.1. Stucturi cognitive primare si experiente senzoriomotorii (0-2 ani)   91
         2.2. Preoperationalltatea cognitiei : instrumentalitatea jocului,
a imaginarului si a simbolului (2-7 ani)  93
         2.3. Dialectica proceselor cognitiei : organizatorii sociali
oognitivi şi concret operationali (7-l2 ani)   97
         2.4. Constructiile lpotetico-deductive (12—18/19 ani)  100
         2.5. Modelarea cognitlel dialectice : intre strategie, stiluri şi vectori sociali (tinerete şi maturitate)  103
         2.6. Traiectele involutive şi perspectiva ameliorarilor prin antrenament (varstele a treia şi a patra)  105
3. Modelul neoconstructivist clasic al cogniţiei — noi ipoteze, noi alternative  105
4. Metacogniţia, resursa pentru educaţie, nucleu în autoeducaţie   108
5. Cogniţia sociala şi potentialitate educationala   110
6. Educatia cognitiva: factori, valori, strategii  111
         6.1. Revoluţia in educatia cognitivă : incotro ?  111
         6.2. Tabloul factorial - valori generative   112
         6.3. Programe de stimulare cognitiva  114
         6.4. Practici de succes şi soluţii cognitive : focalizari procedurale  117
Bibliografîe selectivă 119

Capitolul V. Educaţia şi dezvoltarea sociomorală
1. Psihopedagogia morala - istoricitate si reconstructie 123
         1.1. Semnificatii majore  123
         1.2. Persoana morala - o realitate dorita, dar controversata  124
         1.3. Logica deontica a valorilor si a princtptilor morale  125
2. Teorii si orientari in spatiul dezvoltarii socioumane  126
         2.1. Focalizari in orizontul major al teoriilor contemporane  126
         2.2. Dezvoltari teoretice si metodologice prin continuitate si complementaritate  132
3. repere in evolutia moral-caracteriala  135
4.  Valori, procese si parcursuriformative  137
         4.1. Tabla de valori: centralitate si sinergii posibile  137
         4.2. Psihologic, logic si pedagogic in predarea-invatarea/formarea valorilor 139
5. Principiile si valorile morale - pilon al structurilor caracteriale  143
         5.1. Semnificatii, vectori, caracteristici  143
         5.2. Principii moral caracteriale: repere si standarde de calitate  144
         5.3. Niveluri si parcursuri formative  149
6. Programe, proiecte, modele, practici si experiente de succes  150
         6.1. Centre de  interes  150
         6.2. Programe si proiecte de educare a caracterului154
         6.3.Codul responsabilitatilor in educatia sociomorala  158
Bibliografîe selectivă 158

Capitolul Vl. Educaţie şi dezvoltarea emotional-afectlva. Managementul inteligentei emotionale
1. Sinergia emotional-afectiva sau dualitatea emotionalului cu afectivul?  161
2. Legitimitatea şi autenticitatea emotional-afectivului. Argumente   162
3. Caracteristicile conduitei afectiv-emotionale   167
4. Psihogenea emotionalitatii  168
5. De la teorii si functii la relatii si mecanisme explicative   171
         5.1. Pionieri ai domeniului. Sumar al teorillor si funcţiilor de bază   171
         5.2. Functiile proceselor emotional-afective   172
         5.3. Mecanisme de actiune si posibilitati de control   172
         5.4. Perspectiva parapsihologică  - o referinţă specială   175
         5.5. Relatia cu structurile personalităţii   176
         5.6. Semiotica stărilor emotional-afective. Dinamică, descriptorl si conexiuni  178
         5.7. Semiotică si semantică - operatori de lucru in emotional-afectivitate  184
6. Principalele categorii emotional-afective   185
         6.1. Iubirea. Tandretea   185
         6.2. Fericirea   187
         6.3. Frica. teama   189
         6.4. Mania   191
         6.5. Gelozia   191
         6.6. Suferinta umană  192
         6.7. Curajul   194
7. Educatia emoţional-afectivă: putere. vulnerabilitate şi strategii formative   194
         7.1. Generarea valentelor umaniste  194
         7.2. Răsul uman - sub semnul comunicării stărilor emotionale 199
         7.3. Vulnerabilitate. entropie şi tulburări ale stărilor emotional-afective 199
         7.4. Strategii. programe si bune practici 208
8. Inteligenţa emoţională - paradigma reconstructivă a unităţii cognitive, sociale şi emotionale  215
         8.1. Repere  215
         8.2. Abordarea inteligenţei emotionale. Succint excurs istoric  218
         8.3. Inteligenţa emoţională : corelare educaţionale  221
         8.4. Pragmatica intervenţiilor formative: convergenţă şi complementaritate  225
         8.5. Repere in detemtinarea, estimarea/masurarea emotional-afectivitătii  226
Bibliograje selectivă 236

Capitolul Vll. Educatia şi psihomotricitatea
1. Psihomotricitatea — abordare culturala,  interdisciplinară   241
         1.1. Explorări genetice  241
         1.2. Motricitatea - o perspectivă modemă. Recursul la metaforă   243
         1.3. Recursul motricităţii la spiritualitatea religioasă şi nevoia de metalimbaj   244
2. Psihomotricitatea: de la concepte. principii şi funcţii la conexiuni disciplinare   245
         2.1. Complexitatea abordării conceptuale  245
         2.2. Principii ale dezvoltării psihomotrice  246
         2.3. Sinergia planurilor constructive: cognitiv, motor, afectiv, relational  247
         2.4. Centralitatea paradigmei dezvoltării  249
         2.5. Educatia fizică şi sportivă - disciplină scolară. Corpusul disciplinei  252
3. Perspective curriculare in educaţia psihomotricitătii    254
         3.1. Reglstrul perspectivelor  254
         3.2. Obiective integrate  descriptori si valori  255
4. Invatarea motrice — anatomia schemelor constructive  257
         4.1. Definitii neconcurente  257
         4.2. Principiile calitatii in invatarea psihomotorie  253
         4.3. Conditii de proiectare şl realizare  259
5. Evaluarea psihomotricităţii intre psihometrie şi metodele deschise 261
         5.1. Focalizări educationale  262
         5.2. Evaluarea dezvoltării psihomotrice si a performantelor asociate   264
6. Inteligenţa pslhomotrice - paradigmă in educaţia şi dezvoltarea umană   265
7. Studiu de caz A: lateralltatea motrice - valori psihoeducaţionale  268
8. Studiu de caz B: conduita hiperkinetică cu deficit de atentie   271
Bibliogratie selectiva  278

Capitolul Vlll. Educaţie şi psihologia dezvoltării spirituale şi religioase
1. Ştiinţă, spiritualitate şi rellgle: de la confruntare la dialogul complementarităţilor   275
2. Polaritatea dialectică ştiintă-spiritualitate. Informaţie şi evolutie  280
3. Ce este educatia spirituală? Ce este pedagogia spirituală ?  284
         3.1. Educatia spirituală - componentă a educatiei holistice, domeniu al transdisciplinaritătii  285
         3.2. Stilul spiritual: indicatori formativi 287
4. Limbaj şi gramatică in educatia spirituală  288
5. De ce o psihologie a educaţiei spirituale?  293
6. Psihogeneza experienţei şi semantica valorilor în relaţia spirituală 299
         6.1. Premise  299
         6.2. Stadialitatea in psihologia indrumării educative  299
         6.3. Relatia spirituala mentor-ucenic  301
         6.4. Psihogeneza si modelare procesuală  303
7. Pentru o didactică psihologică a educaţiei spirituale   306
         7.1. Principii in educatia spirituală   306
         7.2. Cunoaşterea - pilonul instruirii spirituale   308
         7.3. Călătoria înţelepciunii spirituale prin credinţă şi conduita specifică   308
8. Potenţialitate şi dezvoltare spirituală şi religioasă   310
9. Curriculumul spiritual-religios: identitate şi legitimitate   311
10. Inteligenta spirituală: structură, valori şi strategii formative  315
10.1. Statutul si structura-mozaic a caracteristicilor inteligentei spirituale (SQ)  315
10.2. Pragmatica tintelor formative şi logica instrumentului investigativ 317
10.3. Valori si cai metodologice ale formarii spirituale  319
11. Consiliere si terapie prin educatie spirituală si religioasa  323
12. Sinteza complementaritatilor in educatia spirituală 326

Bibiografie selectivă  327


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu