19/07/2015

DEFECTOLOGIE. Teoria și practica compensației. Nevazatori, ambliopi, orbi-surdomuti


Autor :  Dorin Damaschin    
Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 1973
Nr pagini : 278
Format 150 x 210
Anticariat. 
Pretul la data postarii : 39 lei la anticariat academic,50 lei la magazinul de carte, 10 lei pret mediu pe okazii 
Download pdf  pe scribd



Cuprins:


I. Aspecte generale ale defectologiei ca stiinta  9
Continutul si relatiile defectologiei cu celelalte stiinte; Dinamica deficientelor in societatea moderna; Realizari si perspective in activitatea de integrare sociala a deficientilor si in cercetarea stiintifica in defectologie

II.Aspecte teoretice si practice ale adaptarii compensatorii  34
Importanta fenomenului compensarii; Teorii unilaterale asupra compensarii; Bazele stiintifice ale fenomenului compensarii: principii, mecanisme, mijloace; Contributia activitatii practice si directiile ei de organizare si de metodica in compensarea si intelegerea sociala a deficientilor

III.Orbirea, cauzele si consecintele psihologice, pedagogice si practice ale orbirii  79
Importanta vederii la om; Clasificarea deficientelor de vedere in general si ale deficientelor de vedere din perioada copilariei, in special; Consideratii psihomedicale; Consecintele pierderii vederii sub raport psihofiziologic, pedagogic si in relatiile practice de viata

IV. Orientarea si deplasarea in spatiu a nevazatorilor  113
Aspecte teoretice si practice; Consideraţii asupra ciberneticii vederii la om în procesul percepţiei spaţiale; implicaţii înorientarea şi deplasarea nevăzâtorilor Teorii şimijloace clasice în orientarea şi deplasarea nevâzâtorilor în spaţiu Contribuţii la interpretareaştiinţifică a fenomenului de orientare şi dedeplasare în spaţiu a nevăzătorilor ; Mijloace şi procedee moderne, electronice folosite în orientarea în spaţiu a nevăzătorilor; Demonstraţii practice cu aparatura electronică

 V. Probleme psihologice şi pedagogice ale citit-scrisului în sistemul Braille la nevăzători    136
Consideraţii asupra funcţiei analizatorilor implicaţi în procesul citirii şi scrierii In sistemul Braille (scrierea punctiformă); Particularităţile elaborării sistemului de scriere Braille şi tehnica citit-scrisului; Etapele însuşirii citirii şi scrierii de către nevăzători; Condiţiile care asigură dezvoltarea unei citirişi scrieri corecte şi rapide de către nevăzâtori

 VI. Tiflografia    162
Probleme psihopedagogice privind desenul tiflografic; metodica elaborării şi recunoaşterii lucrărilor desenate; Materialele şi tehnica de elaborare a lucrărilor tiflografice

VII. Tiflotehnica   171
Modelarea vederii; Aspecte psihofiziologice, analogii si solutii tehnice si electronice; Puncte de vedere asupra construcţiei de aparate pentru nevâzători şi realizări obţinute în diferite ţâri; Structura şi funcţia modelării electronice a aparaturii în scopul orientării în spaţiu;  Unele influenţe asupra psihicului şi conduitei nevăzâtorilor prin utilizarea modelelor electronice ale vederii: factori şi condiţii; Unele perspective în modelarea electronică a ochiului

 VIII.Ambliopia   209
Consideraţii generale social-medicale asupra ambliopiei; Consecinţele psihofiziologice ale deficienţei; Organizarea procesului de învâţămint la ambliopi;  Condiţiile materialelor didactice şi de igiena muncii în activitatea ambliopilor

IX. Aspecte psihologice şi pedagogice aleeducării orbului surdo-mut   236
Cauzele şi consecinţele psihofiziologice ale orbirii şi surdo-mutităţii; Structura acţiunilor de cunoaştere şi manifestarea lor în conduita deficientului; Rolul analizatorilor normali în acţiunile practice de viaţă ale deficientului şi funcţia lor compensatorie; Conţinutul procesului de educare şi etapele sale metodice la orbul-surdo-mut; aparatura  de comunicare;

X. Probleme psihologice şi pedagogice ale orientării profesionale şi ale încadrării în procesul muncii a deficienţilor de vedere    255
Aspectele psihofiziologice specifice orientăriişi 'încadrării în procesul muncii a deficienţilor de vedere; Cunoaşterea de către deficient a specificuluiunor profesiuni şi a condiţiilor practicării lor Cunoaşterea stării deficientului în vederea  orientârii şi a încadraţii lui in procesul muncii; Metode folosite în scopul orientării şi al încadrârii în muncă a orbilor şi a ambliopilor;  Organizarea corespunzătoare a maşinilor, a operaţiilor de muncă şi a locului de munca,pentru efectuarea muncii în condiţiile unor noi profesiuni;

Bibliografie  273




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu