23/03/2015

LIBER SA INVETI. Eliberarea instinctului de se juca îi va face mai fericiti pe copiii nostri, mai încrezatori si mai pregatiti pentru viata



Autor :Peter Gray                 
Editura Herald
Colectia Alter Ego
An aparitie :2013
Traducerea Iustina Cojocaru
ISBN 978-973-111-395-1 
Nr pagini :368
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 32,50 lei la Editura, 33,54 lei la elefant , lei la librarie.net
Disponibilitate BCU



Descrierea editurii:
Copiii nostri isi petrec zilele fiind instruiti in mod pasiv si fiind impinsi sa stea locului si sa dea teste - de multe ori impotriva vointei lor. Aceasta incarcerare noi o numim scolarizare si totodata ne intrebam de ce copiii se plictisesc si nu se poarta cum trebuie. Chiar si in afara scolii, copiii de astazi rareori se joaca si exploreaza fara supraveghere adulta si le sunt permise putine oportunitati in care sa isi controleze propriile lor vieti. Rezultatul: copii anxiosi si lipsiti de concentrare care considera scoala - si viata - o serie de obstacole peste care trebuie sa treaca.
In Liber sa inveti, psihologul Peter Gray sustine ca daca copiii nostri sunt lasati liberi sa isi urmeze propriile interese prin joc, nu numai ca invata tot ceea ce e nevoie sa stie, dar o fac si cu multa energie si pasiune. Copiii vin pe lume cu dorinta de a invata, inzestrati cu spirit ludic, curiozitate si sociabilitate ce ii calauzesc in propria lor educatie. Totusi, noi am nimicit astfel de instincte intr-un model scolar proiectat initial pentru a indoctrina si nu pentru a promova dezvoltarea intelectuala.
Pentru a creste copii care vor trai in lumea actuala aflata in continua schimbare, trebuie sa le dam posibilitatea sa isi gestioneze propria educatie si dezvoltare. Tinand cont de dovezi venite din antropologie, psihologie si istorie, Gray demonstreaza ca jocul liber reprezinta principalul mijloc prin care copiii invata sa-si controleze vietile, sa-si rezolve problemele, sa se inteleaga cu cei de varsta lor si sa capete rezilienta emotionala. Capacitatea de invatare prin joc a evoluat cu mult timp in urma, iar aceste instincte opereaza remarcabil de bine si astazi, asa cum arata studiile referitoare la scolile alternative administrate democratic. Cand copii isi controleaza propria educatie, invata mai bine - lucru realizat cu costuri mai scazute decat modelul traditional de scoala coercitiva.
O propunere curajoasa si contraintuitiva de eliberare a copiilor nostri din lanturile institutiei ce inabusa curiozitatea pe care o numim scoala, Liber sa inveti ne spune ca a sosit vremea sa nu ne mai intrebam ce se intampla cu copiii nostri ci sa ne intrebam ce se intampla cu sistemul. Ne arata cum putem actiona - atat ca parinti cat si ca membri ai societatii - pentru a imbunatati educatia copiilor nostri si a le asigura o viata cat mai fericita.

Cuprins:


Prolog ... 7

Ce am facut din copilaria lor? ... 12
Vietile pline de joaca ale copiilor de vanatori-culegatori... 40
De ce scolile sunt ceea ce sunt: o scurta istorie a educatiei ... 69
Sapte pacate ale sistemului nostru de educatie obligatorie ... 100
Lectii din Sudbury Valley: Mama Natura poate sa triumfe in epoca moderna ... 126
Instinctele educationale umane ... 159
Starea de spirit ludica ... 188
Rolul jocului in dezvoltarea aptitudinilor sociale si emotionale ... 221
Amestecul liber de varste diferite: un ingredient-cheie pentru dezvoltarea capacitatii de autoeducare a copiilor ... 254
Un parentaj increzator in lumea noastra moderna ... 288

Note ... 330
Bibliografie ... 341
Index ... 361

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu