29/02/2012

TESTAREA PSIHOLOGICA . Aspecte teoretice si practice


Autor : Nicolae Mitrofan
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie : 2009
ISBN 978-973-46-1393-9 
Nr pagini : 320
Format 160x235
Pret : 32.95 lei
Disponibilitate BCU


Descriere:

        Volumul abordeaza problemele de baza ale psihodiagnosticului si ofera informatii utile tuturor celor interesati de utilizarea testelor in activitatile de evaluare psihologica. Ca un element de noutate apar frecvent exercitii si intrebari recapitulative, cu scopul de a ajuta cititorul sa se apropie mai mult si de aspectele aplicative ale psihometriei. Testarea psihologica se adreseaza in primul rind psihologilor in formare, respectiv, studentilor si tinerilor absolventi ai programelor de licenta si de masterat din cadrul departamentelor de psihologie ale universitatilor. De asemenea, este o lectura utila pentru practicienii care se confrunta frecvent cu diferite aspecte privind testarea si evaluarea psihologica si, nu in ultimul rind, pentru cei ce se ocupa cu supervizarea psihologilor tineri, carora le revin atit sarcini informationale, cit si sarcini aplicative.



Cuprins 

Introducere

Partea I
Situatia psihodiagnosticului in lume si in tara noastra
Capitolul 1 - Precizari prealabile privind evaluarea psihologica
1.1.Delimitari conceptuale
1.2.De cand se aplica evaluarea psihologica ?
1.3.Cine este considerat parintele psihodiagnosticului ?
Capitolul 2 - Contributii la dezvoltarea psihodiagnosticului in secolul XX
2.1.Testele de inteligenta
2.2.Testele de personalitate
2.3.Testele de aptitudini
2.4.Testele de achizitii
2.5.Modele de testare clinica
2.6."Bilantul" realizarilor in domeniul psihodiagnosticului
Capitolul 3 - Tendinte si directii de dezvoltare a psihodiagnosticului la inceputul mileniului III
3.1.Teoria testelor
3.2.Constructia si dezvoltarea unor noi teste
3.3.Computerizarea testelor
3.4.Predictii pentru viitorul apropiat
Capitolul 4 - Situatia psihodiagnosticului in Romania in perioada actuala
4.1.Probleme mai vechi si mai noi cu care se confrunta psihodiagnosticienii
4.2.Legea 213/2004 si Colegiul Psihologilor din Romania
4.3.Sa privim viitorul cu optimism
Partea a II-a
Testul psihologic ca mijloc de evaluare
Capitolul 1 - Ce stim si ce nu stim despre testul psihologic
1.1.Scale de masurare
1.2.Cum definim testul psihologic?
1.3."Echipamentul" testului psihologic
1.4.functiile psihodiagnozei
Capitolul 2 - Clasificarea testelor psihologice
2.1.Clasificarea realizata de U. Schiopu
2.2.Clasificarea realizata de H. Pitariu
2.3.Cum depasim multiplele clasificari?
Capitolul 3 - Testele psihologice si codul deontologic
3.1.Standarde pentru testarea psihologica
3.2.Psihologia ca profesie si Codul deontologic


Partea a III-a
Caracteristici psihometrice ale testului psihologic
Capitolul 1 - Ce sunt caracteristicile psihometrice ale testelor?
1.1.Precizari conceptuale
1.2.fidelitatea si validitatea , caracteristici psihometrice de baza
1.3.Alte caracteristici psihometrice
Capitolul 2 - Fidelitatea testului
2.1.Proceduri de calculare a fidelitatii testelor
2.2.Eroarea standard a masurarii
Capitolul 3 - Validitatea testului
3.1.Validitatea de continut
3.2.Validitatea de criteriu
3.3.Validitatea de construct
Capitolul 4 - Testul psihologic si selectia profesionala
4.1.Eroarea standard a interpretarii
4.2.Criterii de selectare a testelor
4.3.Locul si rolul testelor in selectia profesionala


Partea a IV-a
Analiza itemilor
Capitolul 1 - Ce este analiza itemului
1.1.Relatia itemului cu testul
1.2.Tipuri de analiza a itemului
Capitolul 2 - Gradul de dificultate a itemului
2.1.La ce se refera gradul de dificultate a itemului?
2.2.Cum se calculeaza dificultatea itemului
2.3.Analiza distractorului
Capitolul 3 - Capacitatea de discriminare a itemului
3.1.Ce este analiza discriminarii itemului
3.2.Indexul de discriminare a itemului
3.3.Corelatia item - scor total al testului
Partea a V-a
Etalonarea si standardizarea testelor 

Capitolul 1 - Definirea conceptelor si etapele etalonarii si standardizarea testelor
1.1.Definirea conceptelor
1.2.Etapele construirii si standardizarii testului
Capitolul 2 - Modele de scale utilizate in etalonare si standardizare
2.1.Modele de scale bazate pe cote exprimate in decile , centile si cvartile
2.2.Modele de scale bazate pe cote standardizate
Partea a VI-a
Teoria raspunsului la item
Capitolul 1 - Ce este Teoria raspunsului la item
1.1.Prin ce se deosebeste Teoria raspunsului la item de Teoria clasica a testarii
1.2.Modele ale Teoriei raspunsului la item (IRT)
1.3.Aplicatii practice ale Teoriei raspunsului la item
Partea a VII-a
Raportul final al actiunii de evaluare psihologica
Capitolul 1 - Cum se incheie actiunea de evaluare psihologica

1.1.Raportul de evaluare psihologica
1.2.Tipuri de raport psihologic

1.3.Continutul raportului psihologic

1.4.Exemple de raport psihologic de evaluare

Anexe

Bibliografie

28/02/2012

T.A.T., T.A.C. SI T.A.B. IN UTILIZAREA CLINICA

Autor : Leopold Bellak
Editura Profex
Anul aparitiei : 2008
Editia a V-a
Scrisa in 1991
Traducerea Elena Albu
ISBN 978-973-86978-7-4
Numar pagini : 440
Anticariat
pdf pe scribd



Cuprins:

CAPITOLUL 1
FUNDAMENTE TEORETICE ALE TESTĂRII PROIECTIVE
Către o psihologie a eului pentru tehnicile proiective în general şi pentru T.A.T. în particular
Distorsiunea aperceptivă: o teorie privind conţinutul răspunsurilor, aşa cum apar în special în T.A.T.
Presupoziţiile de bază pentru inferenţele diagnostice din T.A.T. şi din alte metode similare

CAPITOLUL 2
UTILIZAREA CLINICĂ A T.A.T.
T.A.T. şi metodele înrudite
Indicaţii pentru utilizarea T.A.T.
Studiul caracterului şi al defenselor în T.A.T.
Variante ale procedurilor de administrare a T.A.T.
T.A.T. în psihosomatică, în cultură şi diverse alte utilizări

CAPITOLUL 3
IMAGINILE T.A.T. CA STIMULI
Secvenţa standard de 10 planşe T.A.T.
Temele tipice evocate

CAPITOLUL 4
INTERPRETAREA T.A.T.
Scurtă trecere În revistă a literaturii asupra metodelor de interpretare
Diagnosticul prin observare-de:aproape şi prin observare- Ia-distanţă
Cum se utilizează versiunea lungă a formularului T.A.T.
Categorii de cotare (zece variabile)
Rezumatul şi raportul tinal
Forma scurtă a formularului Bellak pentru I.A.T. şi I.A.c.
Prezentări de caz
Literatura transculturală despre T.A.T.

CAPITOLUL 5
UNELE PROBLEME CLINICE ŞI AL TE PROBLEME SPECIALE ALE T.A.T .
Despre grupurile de diagnoză
Influenţa evenimentelor curente asupra pqvestirilor T.A.T.

CAPITOLUL 6
UTILIZAREA T.A.T. ÎN PSIHOTERAPIE
Utilizări terapeutice speciale ale T.A.I.
Utilizarea curentă a T.A.I. în funcţie de principalele faze ale terapiei
Utilizarea T.A.T. în programele de terapie de grup
Aspecte diagnostice în legătură cu terapia
Unele contraindicaţii în utilizarea testelor psihologice

CAPITOLUL 7
TRECERE ÎN REVISTĂ A LITERATURII REFERITOARE LA INTERPRETĂRILE T.A.T.
Valoarea ca stimul a T.A.T.
Variabile-etichetă
Agresivitate şi ostilitate
Motivaţia şi apercepţia

CAPITOLUL 8
APLICAREA ANALIZEI TEMATICE LA PRODUCŢIILE LIERARE
Somerseth Maugham - analiza poveştilor
Rezumat
Raportul final
Discutii

CAPITOLUL 9
TEORIA RELAŢIILOR DE OBIECT ŞI EVALUAREA CU T.A.T., T.A.C. ŞI T.A.B. (cu David M. Abrams)
Perspectiva teoriei relaţiilor de obiect
O abordare a analizei T.A.T. din perspectiva relaţiilor de obiect
Protocolul I.A.T. al unui băiat adolescent nevrotic
Protocolul T.A.T. al unui psihotic activ

CAPITOLUL 10
TULBURĂRILE BORDERLINE ŞI NARCISICE îN T.A.T.,T.A.C. ŞI T.A.B. (cu David M. Abrams)
Scurtă trecere în revistă a conceptelor diagnostice de tulburare borderline şi de tulburare narcisică
Indicatori caracteristici ai funcţionării la nivel pre-oedipal şi oedipal
Protocoale I.A.c. ilustrând funcţionarea la nivel pre-oedipal şi oedipal
Indicatori specifici ai patologiei borderline
Protocol T.A.T. ilustrând tulburarea borderline eu unele aspecte de psihoticism
Indicatori specifici ai patologiei narcisice
Protocol T.A.C. ilustrând patologia narcisică

CAPITOLUL 11
T.A.T., C.A.T. SI S.A.T. ÎN EVALUAREA NEUROPSIHOLOGICĂ (cu David M. Abrams)
Câteva remarci generale asupra evaluării neuropsihologice
Identificarea aspectelor deficitului neuropsihologic în răspunsurile la T.A.I. şi T.A.C.

CAPITOLUL 12
T.A.C.
Natura şi scopul testului
Istoricul T.A.C. şi al T.A.C.-U
Teoria T.A.C.
Despre unele diferenţe Între răspunsurile la T.A.C. şi T.A.T.
Administrarea T.A.C.
Descrierea planşelor şi răspunsurile tipice la imagini
Influenţa aspectelor perceptuale ale stimulilor asupra răspunsurilor

CAPITOLUL 13
T.A.C.-U
Dezvoltarea T.A.C.-U
Trecere în revistă a studiilor care compară imaginile cu animale şi imaginile cu oameni
Modificarări ale imaginilor utilizate în T.A.C.-U
Studii despre T,A.C.-U

CAPITOLUL 14
INTERPRETAREA T.A.C.
Zece variabile
Utilizarea formei scurte a formularului T.A.T. şi T.A.C.
Prezentări de caz
Exemple suplimentare
Probleme clinice speciale
Ilustrare de date clinice longitudinale

CAPITOLUL 15
UN SUPLIMENT LA T.A.C.
Scopul T.A.C.-S
Administrarea
Ancheta
Descrierea imaginilor şi a răspunsurilor tipice la acestea
Interpretare
Norme
Prezentări de caz

CAPITOLUL 16
TRECEREA ÎN REVISTĂ A LITERATURII RELEVANTE PENTRU INTERPRETAREA T.A.C.
Utilizarea T.A.C. În evaluarea dezvoltării copiilor normali
Variabile-etichetă şi studii socio-culturale
Studii diagnostice
Fundamente pentru interpretare
Linii generale de interpretare

CAPITOLUL 17
T.A.B.
Natura şi scopul tehnicii
Administrarea
Descrierea imaginilor şi a răspunsurilor tipice la acestea
Interpretare
Date privind tehnica apercepţiei pentru bătrâni
Patru studii-pilot bazate pe T.A.B.
Sugestii pentru viitoare cercetări

CAPITOLUL 18
FORMULARUL DE RAPORT AL TESTĂRII ÎN SCOP PSIHODIAGNOSTIC

Bibliografie





MEDICATIA PSIHOTROPA. Ghid Clinic


Autor : Kalyna Bezchlibnyk-Butler, J. Jefries, Adil Virani
Editura Sinapsis
An aparitie : 2010
Editia originala : 2007
Traducerea :F. Ene, M. Goia, E. Voiculescu
ISBN 978-606-531-035-3
Nr pagini : 393 
Format 210 x 290
Pret : 282 lei prin PsihoShop



Descriere:
"Medicatia psihotropa: Ghid clinic" este un volum de referinta in psihofarmacologia internationala. Este o carte utila, practica, avand forma unui compendiu indispensabil psihiatrilor, psihologilor sau altor specialisti din domeniul socio-uman si medical ce doresc sa se perfectioneze in domeniului medicatiei psihotrope.


Din cuprins (doar capitolele mari):

Antidepresivele
Terapia electroconvulsivanta (TEC)
Fototerapia (FT)
Stimulare magnetica transcraniana repetitiva (SMTr)
Antipsihotice (Neuroleptice)
Medicamente folosite pentru a trata efectele adverse extrapiramidale
Agentii anxiolitici
Hipnotice/Sedative
Stabilizatori ai dispozitiei
Medicamente utilizate in ADHD
Medicamente pentru tratamentul dementei
Inhibitori ai comportamentului sexual
Substante cu risc de abuz
Tratamentul tulburarilor legate de substante
Tratamente noi neaprobate ale tulburarilor psihiatrice
Produse din plante si "naturale"

Glosar
Bibliografie
Informatii pentru pacient
Index de medicamente



INTRODUCERE IN TESTUL SZONDI


Autor : Susan Deri 
Editura Paideia
Colectia Psihologie
An aparitie : 2000
Editia originala: 1941
Traducerea Nicolae Dumitrascu
ISBN 973-8064-02-3
Nr pagini :254
Format 145 x 200
Pret : 19,99 lei la Targul Cartii
Download pdf pe scribd


Descriere:
 Un document bogat, alcatuit din fotografiile unor bolnavi mintal, testul Szondi este unul dintre cele mai interesante instrumente de evaluare a personalitatii normale si patologice: el testeaza reactiile subiectilor in fata acestor fotografii, fiind utilizat in psihologia judiciara, mai ales in criminologie, dar si in orice clinica psihiatrica. Se adreseaza studentilor si cercetatorilor din domeniile psihologiei, precum si tuturor celor interesati de acest domeniu.

Cuprins:
Cuvant inainte /5

Prefata /7

I.Introducere /12
II.Materialul si tehnica de administrare a testului /15
    1.Natura generala a testului /15
    2.Materialul si administrarea /16
III.Experimentul asociatiei factoriale /23
IV.Principiile generale ale interpretarii /31
   1.Semnificatia de baza a factorilor /31
   2.Semnificatia reactiilor tensionate /32
   3.Cele patru modalitati de reactii la alegere /36
   4.Interpretarea celor patru tipuri de reactii factoriale /38
   5. Semnificatia constantei sau schimbarilor reactiilor factoriale /41
   6.Configuratii  vectoriale generale /45
V.Analiza formalizata a unei serii de zece profile /48
VI.Interpretarea celor opt factori /62
VII.Vectorul sexual /64
VIII. Vectorul Paroximal /79
IX. Vectorul de Contact /101
X. Vectorul Sch si stadile de dezvoltare a Eului /135
XI. Sindroame si studii de caz /216

METODELE PROIECTIVE. Testele care spun cine esti



Autor : Didier Anzieu ,Catherine Chabert
Editura Trei
Colectia  Psihologie-Psihoterapie
An aparitie : 2010
Editia originala : 1961
Traducerea  Nicoleta Dascălu
ISBN  978-973-707-383-9
Nr pagini : 368
Pretul la data postarii : 45 lei la Editura, 45 lei la librarie.net, 30,60 lei la elefant, Disponibilitate BCU



Descriere:

        Metodele proiective prezintă atât fundamentul teoretic aflat la baza testării proiective, cât şi ansamblul testelor utilizate în evaluarea psihologică a personalităţii. Sunt explicate pe larg atât aplicarea, cât şi scorarea şi interpretarea principalelor teste proiective – testul asociativ-verbal construit de Jung, testul Rorschach, T.A.T. Clasificarea sistematică a altor teste proiective este însoţită de un comentariu despre utilizarea fiecăruia dintre acestea şi de sublinierea dimensiunii simbolice a jocului, desenului, culorii, mişcărilor. De asemenea, sunt abordate şi probleme legate de validitatea testelor proiective şi de utilizarea corectă sau incorectă a acestora.Apărută pentru prima dată în 1961 şi actualizată permanent, ediţia de faţă, publicată în 2004, este o lucrare de referinţă pentru toţi cei care utilizează teste de personalitate în psihodiagnoza clinică, precum şi în consilierea psihologică şi orientarea vocaţională.

        Catherine Chabert (n.1946) este profesoară de psihologie clinică.

        Didier Anzieu (1923 - 1999) a fost un psihanalist francez contemporan, critic allui Lacan. A fost profesor emerit de psihologie la Universitatea Paris X – Nanterre. Mai multe despre opera sa aici. La noi au fost traduse cartile:

Metodele proiective. Testele care spun cine esti (coautor), Trei 2010

Cuprins:

Conceptul de proiecţie în psihologie  9
Istoric  9
Etimologie  12
Perspectiva lui Freud asupra proiecţiei  15
Situaţia testului proiectiv  19
    Caracteristici  19
    Efecte  25
Diferitele tipuri de proiecţie  29
Către o interpretare psiholingvistică a testelor proiective  33
Bibliografie  35

Testul lui Jung  37
Istoric  37
Material
și instrucţiuni  39
Interpretare  40
Variante  42
Probleme teoretice  44

Testul Rorschach  46
Descoperirea  46
Aplicarea  57
Specificitate  62
Categoriile de răspunsuri
și semnificaţia lor  63
    Localizarea răspunsurilor  65
    Conţinutul răspunsurilor  75
    Factorii adiţionali  99
Interpretare  107
    Interpretarea cantitativă sau statistică  107
    Interpretarea temporală sau dinamică  111
    Perspectiva psihanalitică  112
    Modalităţile discursului  117
    Sinteza rezultatelor  121
Câteva tabele cu indicatori psihopatologici  123
Teste derivate din Rorschach  128
Bibliografie  134
Cărţi  134
Lucrări esenţiale publicate în alte limbi  135

TAT („Thematic Apperception Test")  138
Istoric  138
Listele variabilelor  140
    Lista motivaţiilor  140
    Lista factorilor interni  141
    Lista trăsăturilor generale  141
Aplicare  142
    Materialul  142
    Instrucţiunile  143
Interpretare  145
Schema de cotare  166
Testele derivate din TAT  179
Teste tematice pentru copii  183
    Testele tematice pentru copii: prezentare generală  186
    Children´s Apperception Test (CAT)  193
    Testul Patte Noire (Lăbuţă Neagră)  203
    Demers metodologic general  208
    Alte teste tematice pentru copii  211
Bibliografie  213

Panorama celorlalte teste proiective  216
Percepţia vizuală  217
Percepţia auditivă  218
Asocierile de cuvinte, de idei, de imagini (Teste de „completare")  219
    Completarea povestirilor  219
    Completarea frazelor  229
    Completarea imaginilor  231
    Completarea dialogului  234
Clasarea pe categorii  236
Alegerea afectivă  243
Simbolismul jocurilor de construcţie  254
Bibliografie  255
Simbolismul jocului dramatic  265
Simbolismul desenului  268
    Testul de desenare a unei persoane (Machover)  268
    Testul desenului interiorului corpului  271
    Testul arborelui (Koch, Stora)  272
    Pictografia  278
Simbolismul grafismului  283
Simbolismul culorii  284
Exprimarea verbo-motorie
și spaţio-motorie  286

Probleme ale validării  290
Particularităţi de validare a tehnicilor proiective  290
    Sensibilitate  291
    Fidelitate  294
    Validitate  296
Progrese în validare  301

Uz şi abuz în domeniul metodelor proiective  307
Principalele aplicaţii ale testelor proiective  307
Critici
și obiecţii  314
Răspunsuri la obiecţii  319
Bibliografie  322

Psihologia proiectivă şi teoria psihodinamică a personalităţii  325
Psihologia proiectivă — ramură a psihologiei clinice  325
Către o teorie proiectivă a percepţiei  327
Elemente ale unei teorii psihodinamice a personalităţii  331
    Personalitatea  332
    Adaptabilitatea  333
    Procesele psihice primare și secundare   336
    Atitudinile vitale  340
    Imaginea corpului  346
    Se-ul, Eul și Supraeul  351
    Organizările psihopatologice  359

Bibliografie generală  359



TEHNICI PROIECTIVE IN EVALUAREA PERSONALITATII




Autor :  Nicolae Dumitrascu  
Colectia Psihologie-Psihoterapie                                                        Editura Trei
Colectia
An aparitie : 2005
ISBN 973-707-015-1
Nr pagini : 336
Pret : 39 lei


Anticariat . Se gaseste la metropolis

Descriere:
Tehnicile proiective, ca instrumente de evaluare psihologică, constituie un domeniu fascinant şi controversat al psihodiagnosticului. Printre altele, ele fac posibilă cunoaşterea personalităţii omului la nivelul profund al fantasmelor şi tendinţelor inconştiente care se reflectă în comportament. Lucrarea de faţă, destinată studenţilor şi practicanţilor în Psihologie, este o abordare a unor tehnici proiective clasice şi conţine descrieri şi aplicaţii practice ale acestora.

Cuprins:


Capitolul 1. Proiecţia
1. Ce este proiecţia?
2. Cum se manifestă proiecţia?

2. b) În alegerea profesiei
2. c) În joc
2. d) În boala mentală
2. e) În plan macro-social
2. f) În artă
3. Când proiectăm?
4. Ce este un test proiectiv?
5. Distincţia test obiectiv-test proiectiv
6. Clasificarea testelor proiective
7. Avantaje şidezavantaje ale tehnicilor proiective
8. Unde se folosesc?


Capitolul 2. Testul de asociere verbală (T.A.V.)
1. Conceptul de schizofrenieşi experimentele lui Jung
2. De la schizofrenie la complex
3. Natura testului de asociere verbală
4. Materialul testului
5. Procedura de aplicare

I. Faza de asociere:
II. Faza de reproducere
III. Faza de anchetă
6. Indicatorii de complexe
7. Interpretarea
8. Avantaje şi limite
9. Studiu de caz


Capitolul 3. Testul petelor de cerneală (Rorschach)
1. Scurt istoric al testului
2. Natura testului Rorschach
3. Aplicarea

3. a) Poziţia examinator–subiect.
3. b) Prezentarea testului şi instructajul.
3. c) Faza de răspuns
3. d) Faza de anchetă
4. Scorarea: limbajul Rorschach
4. a) Prezentarea generală a categoriilor de scorare şi a semnificaţiei lor
4. b) Locaţia
4. c) Determinanţii
4. d) Calitatea formală (FQ)
4. e) Conţinutul
4. f) Răspunsurile banale (P)
4. g) Scorurile Speciale
5. Sinteza scorurilor
6. Interpretarea

6. a) Variabilele-cheie: L şi EB.
6. b) Clusterul cognitiv
6. c) Clusterul Afectivitate
6. d) Clusterul imaginii de sine
6. e) Clusterul interpersonal
6. f) Interpretarea finală
7. Avantaje şi limite ale testului Rorschach

Capitolul 4. Testul pulsiunilor (Szondi)
1. Leopold Szondi şi „analiza destinului"
2. Pulsiunea ca vehicol al destinului: sistemul pulsional
4. Natura testului Szondi
5. Materialul testului
6. Aplicarea testului şi înregistrarea datelor
7. Profilele pulsionale şi codificarea reacţiilor

7. a) Elaborarea profilelor pulsionale
7. b) Codificarea şi semnificaţia alegerilor
8. Interpretarea generalăa celor opt factori pulsionali
8. a) Prezentarea generală a sistemului pulsional
8. b) Interpretarea vectorului Sexual (S)
8. c) Interpretarea vectorului Paroxismal (P)
8. d) Interpretarea vectorului de Contact
8. e) Interpretarea vectorului Sch (al Eului)
9. Analiza liberă a unui profil şi a unei serii de profile
10. Metode cantitative de analiză a unei serii de profile
11. Avantaje şi limite ale testului Szondi
12. Studiu de caz


Capitolul 5. Testul de apercepţie tematică (T.A.T.)
1. Istoricul T.A.T
2. Natura T.A.T: ce înseamnă apercepţie?
3. Materialul testului şi conţinutul latent al planşelor
4. Aplicarea testului

5. Interpretarea conţinutului povestirilor
5. a) Principiile interpretării conţinutului
5. b) Paşii de interpretare
6. Analiza formală
7. Avantaje şi limite ale Testului de Apercepţie Tematică
8. Studiu de caz


Capitolul 6. Testul Arborelui
1. Ce proiectăm într-un arbore?
2. Aplicarea testului

3. Interpretarea
3. a) Impresia de ansamblu
3. b) Analiza trăsăturilor grafice
3. c) Simbolismul spaţiului grafic
3. d) Semnificaţia componentelor desenului
4. Avantaje şi limite ale testului
5. Exemplificări


Capitolul 7. Testul Omului („Desenează o persoană")
1. Natura testului
2. Aplicarea
3. Interpretarea

3. a) Criterii generale
3. b) Analiza formală
3. c) Analiza de conţinut
4. Utilitatea Testului Omului
5. Exemplificări


Capitolul 8. Testul culorilor (Lüscher)
1. Limbajul culorilor şi personalitatea
2. Natura testului Lüscher şi semnificaţia celor opt culori
3. Aplicarea testului
4. Regulile de codificare a reacţiilor
5. Anxietatea şi compensarea ei
6. Interpretarea generală a alegerilor cromatice
7. Probleme speciale de interpretare (instabilitatea auto-reglării, grupul „muncă")
8. Utilitatea testului Lüscher
9. Studiu de caz


Capitolul 9. Probleme speciale în evaluarea proiectivă
1. Bateria de tehnici proiective
2. Precauţii în utilizarea tehnicilor proiective
3. Relaţia de testare şi impactul ei asupra
performanţei la test
4. Patternuri proiective în evaluarea afectivităţii

4. a) Depresia. 290
4. b) Anxietatea. 296
4. c) Impulsivitatea. 299
5. Patternuri proiective în evaluarea tulburărilor de gândire şi a potenţialului creativ
5. a) Tulburările de gândire
5. b) Potenţialul creativ

Bibliografie

NEUROPSIHOLOGIE . Bazele teoriei si practicii




Autor : Eugen Avram
Colectia Alma Mater
An aparitie : 2010
ISBN 978-973-8383-49-4    
Nr pagini : 232
Format 170 x 240
Pret : 53 lei



Eugen Avram este Lector univ. dr., titular în Catedra de Psihologie/ P.S.E. a Universitatii din Bucuresti. Are trei mastere în psihologie. Activitatea sa didactica a cuprins în mod constant disciplinele: psihologie organizationala, psihologie manageriala, leadership si management, schimbare si dezvoltare organizationala. Este responsabil de activitatea Departamentului de Management al Societatii Române de Neurochirurgie si efectuaza activitati de cercetare-dezvoltare organizationala în sanatate, Spitalul Clinic de Urgenta Bagdasar-Arseni. A publicat peste 30 de studii si cercetari în reviste de specialitate si este coordonator al mai multor volume.


Cuprins :

Note introductive (prof. dr. Mihai Golu si prof. dr. A.V. Ciurea)
Cuvânt înainte

CAPITOLUL 1
INTRODUCERE ÎN NEUROSTIINTE: DOMENIUL NEUROPSIHOLOGIE ...
1. Neurostiintele .
1.1. Nivele de analiza în neurostiinte ....
1.2. Specialistii din aria neurostiintelor
2. Neuropsihologia .....
2.1. Definitia neuropsihologiei ....
2.2. Profesia de neuropsiholog .....
CAPITOLUL 2
ORGANIZAREA SISTEMULUI NERVOS .
1. Repere anatomice ...
2. Componentele si compartimentele sistemului nervos .
3. Sistemul nervos central (SNC) .
4. Sistemul nervos periferic (SNP) ....
5. Organizarea microscopica a sistemului nervos ...
5.1. Celulele nervoase
5.2. Sinapsa
5.3. Neurotransmitatorii .....
CAPITOLUL 3
MADUVA SPINARII, TRUNCHIUL CEREBRAL SI CEREBELUL
MADUVA SPINARII (MS)
1. Implicatii în sfera psiho-comportamentala .....
2. Localizare, topografie ....
3. Configuratie externa
4. Meningele spinale ...
5. Structura si functiile MS .
5.1. Substanta cenusie ..
5.1.1. Aspecte anatomice ...
5.1.2. Functia reflexa a MS
5.2. Substanta alba .
5.2.1. Aspecte anatomice ...
5.2.2. Functia de conducere a MS ...
6. Nervii spinali ..
7. Leziuni medulare si radiculare
TRUNCHIUL CEREBRAL (TC) .....
1. Implicatii în sfera psiho-comportamentala .....
2. Localizare, topografie ....
3. Configuratie externa
4. Structura TC ..
5. Functiile TC ....
5.1. Functii reflexe .....
5.2. Functii motorii ....
6. Tulburari functionale ....
CEREBELUL (CB) ...
1. Implicatii în sfera psiho-comportamentala .....
2. Localizare, topografie ....
3. Configuratie externa
4. Structura
5. Conexiuni ..
6. Functii ....
7. Tulburari functionale ....
CAPITOLUL 4
DIENCEFALUL, GANGLIONII BAZALI SI EMISFERELE CEREBRALE ....
DIENCEFALUL
1. Implicatii în sfera psiho-comportamentala .....
2. Localizare, topografie, configuratie externa ...
3. Subdiviziuni (functii si patologii) ..
Talamusul ..
Metatalamusul ....
Subtalamusul
Epitalamusul
Hipotalamusul ....
GANGLIONII BAZALI (GB) ..
1. Diviziuni .
2. Functii ....
3. Tulburari functionale ....
SISTEMUL LIMBIC (SL)
1. Formatiunea hipocampica (FH) ....
2. Nucleii amigdaloizi (Amigdala) .....
3. Regiunea septala ....
EMISFERELE CEREBRALE (EC) .
1. Implicatii în sfera psiho-comportamentala .....
2. Localizare, topografie, configuratie externa ...
3. Structura EC ..
3.1. Substanta cenusie
3.2. Substanta alba .....
4. Specializarea emisferica
5. Corpul calos si disconexia EC ..
6. Lobii cerebrali – functii si tulburari .
7. Fiziologia EC ..
8. Sindroame produse de leziuni cerebrale .
8.1. Agnozii
8.2. Apraxii
8.3. Afazii ..
CAPITOLUL 5
EVALUAREA NEUROPSIHOLOGICA ...
1. Metode de investigare în neurostiinte .....
1.1. Metode neurohistologice
1.2. Metode si tehnici fiziologice
1.3. Metode si tehnici anatomice
1.4. Scale de evaluare clinica
1.5. Metode psihologice .....
2. Ipostaze ale evaluarilor neuropsihologice .
3. Caracteristici ale evaluarii neuropsihologice ..
4. Domenii generale ale investigatiilor neuropsihologice
5. Domenii specifice ale investigatiilor neuropsihologice
5.1. Statusul mental general, orientarea (nivelul de activare) ..
5.2. Senzatiile si perceptia .
5.3. Atentia .
5.4. Abilitatile motorii .
5.5. Abilitatile vizuo-spatiale
5.6. Statusul intelectual
5.7. Rationamentul abstract/ Conceptualizarea ..
5.8. Functiile executive
5.9. Abilitatile verbale .
5.10. Memoria ....
5.11. Emotionalitatea .
5.12. Personalitatea ....
5.13. Relatiile sociale .
5.14. Activitatile zilnice .....
5.15. Calitatea vietii si adaptabilitatea ..
6. Discutii ....
7. Concluzii
CAPITOLUL 6
INTERVENTIILE DE REABILITARE ....
1. Context ...
2. Dimensiuni ale integrarii .
3. Abordari interdisciplinare în demersul de reabilitare
3.1. Neuropsihologia ..
3.2. Kinetoterapia .
3.3. Terapia ocupationala ...
3.4. Logopedia ...
3.5. Recreerea terapeutica ..
4. Procesul de reabilitare ...
4.1. Evaluarea obiectivelor
4.2. Planificarea tratamentului ....
4.3. Aprecierea activitatilor zilnice .
4.4. Metode de tratament pentru reabilitare neuropsihologica
4.5. Consilierea si psihoterapia ...
5. Organizarea programelor de reabilitare
5.1. Sedinte individuale .....
5.2. Sesiuni de grup ....
6. Discutii ...
7. Concluzii
 Bibliografie

TERAPIA TOXICODEPENDENTEI. Posibilitati si limite


Autor :Iolanda Mitrofan (coord)
Colectia Alma Mater
An aparitie : 2011
Editia a II-a
Prima editie : 2003
ISBN  978-973-8383-86-9      
Nr pagini : 294
Format 145 x 200
Pret : 35 lei







Cuprins:
CAPITOLUL I
ABORDAREA MEDICALA A TOXICODEPENDENTEI
Teodora Ciolompea, Liliana Dorobat
1.1. Principiile tratamentului eficient al toxicomaniilor ... 15
1.2. Principiile aliantei terapeutice în abordarea pacientului toxicodependent ... 20
1.3. Definirea abuzului de substante si a dependentei de droguri .. 23
1.4. Modele de abordare a dependentei de droguri 26
1.5. Toxicitatatea, abordarea terapeutica a intoxicatiilor acute (supradoze) si sevrajului ... 29
1.6. Tratamentele de dezintoxicare ... 46
1.7. Tratamente de mentinere  ... 49
1.7.1. Tratamente de mentinere bazate pe utilizarea de substante agoniste ... 49
1.7.2. Tratamente de mentinere bazate pe utilizarea de substante antagoniste ... 51
1.8. Particularitati ale tratamentului toxicodependentei la femei ... 52
Bibliografie  
...  55
CAPITOLUL II
ABORDAREA PSIHOTERAPEUTICA INDIVIDUALA ÎN TOXICODEPENDENTA
Ioana Niculae
2.1. Fara motivatie, nu exista transformare
... 57
2.1.1. Introducere
... 57
2.1.2. Motivatia - o perspectiva psihoterapeutica
... 58
2.1.3. Motivatia toxicodependentului
... 63
2.1.4. Un model terapeutic asupra schimbarii umane
... 68
2.2. Terapeutul fata în fata cu toxicodependentul
... 75
2.2.1. Introducere
... 75
2.2.2. Personalitatea toxicodependentului
... 77
2.2.3. Evaluarea psihologica individuala a toxicodependentului
... 82
2.2.4. Interviul motivational
... 86
2.2.5. Etapa mentinerii si prevenirea recaderilor
... 118
2.2.6. O interventie de scurta durata în toxicodependenta
... 130
2.2.7. Psihoterapia experientiala si toxicodependenta
... 133
2.2.8. Concluzii
... 137
Bibliografie
... 139
CAPITOLUL III
PSIHOTERAPIA DE GRUP ÎN TOXICODEPENDENTA
Seramis Sas
3.1. Consideratii generale
... 142
3.2. Structura si metodologia procesului psihoterapeutic de grup cu toxicomani
...  144
3.2.1. Etapa initiala de tratament
... 144
3.2.2. Etapa de mijloc a tratamentului
... 155
3.2.3. Etapa finala de tratament
... 163
3.3. Procesul terapeutic în cadrul grupului cu toxicomani (factori curativi si dinamica)
... 175
3.4. Transferul în grup
... 187
3.5. Rezistenta în grup
... 196
3.6. Profilul terapeutului
... 204
3.7. Consideratii finale
... 214
Bibliografie
... 215
CAPITOLUL IV
PREVENIREA RECADERII – NAVIGÂND PRINTRE STÂNCI
Robrecht Keymeulen
4.1. Procesul schimbarii si recaderea
... 218
4.2. Factori care participa la instalarea recaderii
... 220
4.3. Meta-analiza lui Irwin, Bowers, Dunn si Wang
... 222
4.4. Alternative pentru fiecare veriga a lantului recaderii
... 223
4.4.1. Introducere
... 223
4.4.2 Factori cognitivi antecedenti
... 224
4.4.3. Factori ce tin de stilul de viata
... 225
4.4.4 Situatiile cu risc crescut si modalitatile de a face fata
... 226
4.5. O experienta practica de prevenire a recaderii: Navigând printre stânci
... 227
4.5.1. Introducere
... 227
4.5.2. Structura generala a programului
... 227
4.5.3. Supravegherea continutului fiecarei sedinte
... 229
4.6. Concluzii
... 230
Bibliografie
... 231
CAPITOLUL V
RELATII-CAPCANA ÎN FAMILIA TOXICOMANULUI
Denisa Cristina Stoica
Introducere
... 232
5.1. Relatii si scenarii capcana în familia toxicomanului
... 234
5.1.1. Dinamica scenariilor-capcana în familia toxicomanului
... 234
5.1.2. Atasamentul intergenerational, un aspect al relatiilor-capcana în familia toxicomanului
... 242
5.1.3. „Cripta si fantoma” în scenariul de viata al toxicomanului
... 246
5.2. Identificarea si evaluarea relatiilor-capcana în familie
... 249
5.2.1. Evaluarea sistemica a familiei
... 249
5.2.2. Evaluarea grupului familial
... 252
5.2.3. Teste de evaluare a familiei
... 257
5.3. Toxicomanul si familia sa în scenariul terapeutului
... 263
5.4. Abordarea psihoterapeutica a familiei toxicomanului
... 275
5.4.1. Un model de tratament
... 276
5.4.2. Terapia multipla de familie
... 280
5.4.3. Interventia paradoxala în familia toxicomanului
... 283
5.4.4. Constelatiile familiale. Bert Hellinger
... 287
Bibliografie

MULTIPLELE FATETE ALE WORKAHOLISMULUI




Autor : Laurentiu Mitrofan , Eugen Avram
Colectia Alma Mater
An aparitie : 2010
ISBN 978-973-8383-70-8    
Nr pagini : 160
Format 195 x 140
Pret : 25 lei



Descriere:
Este o carte pentru toti cei care vor sa afle ce efecte are asupra omului dependenta de munca.

Cuprins:
Cuvânt introductiv ................................................ 9
Capitolul 1
WORKAHOLISMUL - SINDROM AL DEPENDENTEI DE MUNCA ............................11
1.1. Profilul psihocomportamental al workaholicului .......................11
1.2. Ipostaze si mecanisme ale workaholismului .................................................18
1.2.1. Workaholismul ca adictie ...………. 19
1.2.2. Workaholismul ca o cale de evadare sau ca mecanism de control ...……………………...22
1.2.3. Workaholismul ca expresie a nevoilor de competitie si de stima de sine ...………..23
1.3. Delimitari conceptuale: workaholism, burn-out, implicare în munca .....25
1.4. Etape si faze ale evolutiei workaholismului ..............................................30
1.5. Tipologii ale workaholismului ......... 40
Capitolul 2
FACTORI FAVORIZANTI AI WORKAHOLISMULUI ....................51
2.1. Originile primordiale ale workaholismului (copilaria workaholicului) ...51
2.2. Trasaturi ale personalitatii care predispun workaholismul ..........................55
2.2.1. Tipul A de personalitate ................... 55
2.2.2. Trasaturile personalitatii obsesivcompulsive...........................59
2.3. Cultura organizationala si climatul muncii ca factori favorizanti ai workaholismului ......63
Capitolul 3
EFECTE ALE WORKAHOLISMULUI .............68
3.1. Efecte dezadaptative la nivelul comportamentului si personalitatii ...................68
3.2. Efectele workaholismului asupra starii de sanatate .........................................81
3.3. Disfunctionalitati în cuplu si familie ... 86
3.3.1. Problemele legate de intimitate si conflicul munca-familie ..............86
3.3.2. Partenerii de cuplu ai workaholicilor ... 88
3.3.3. Copiii workaholicilor .......................... 92
3.3.4. Sistemul familial, dinamica familiala si workaholismul .........................95
3.4. Probleme de adaptare la locul de munca .................................101
Capitolul 4
MULTIPLELE FATETE ALE WORKAHOLISMULUI ......................................103
Capitolul 5
DIAGNOZA WORKAHOLISMULUI ..............111
Capitolul 6
TERAPIA WORKAHOLISMULUI ............…...132
Consideratii Finale ................................................ 141
Bibliografie ............................................................ 142


 

COMPENDIU DE FOBII


Autor :Laurentiu Mitrofan ,Sorina Daniela Dumitrache
Colectia Alma Mater
An aparitie : 2010
ISBN 978-973-8383-66-1        
Nr pagini : 224
Format 145 x 200
Pret :30 lei




Descriere:

"În lucrarea de faţă am avut ca scop crearea unei imagini de ansamblu asupra faţetelor fricii umane, explicarea acestora și prezentarea exhaustivă a fobiilor, propunând un dicţionar de circa 600 de termeni descriptivi pentru diferite forme de fobie, de la cele mai obișnuite până la cele mai atipice, neconvenţionale și bizare." Autorii

        Sorina Daniela Dumitrache este doctor în psihologie, psihoterapeut și consilier P.E.U., cu competențe în dezvoltare personală, consiliere și psihoterapie experiențială, psihopatologie și psihologie clinică, formare continuă în psihoterapii corporale, psihoterapie de cuplu centrată pe emoții și EMDR. Este lector universitar la Universitatea din București, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială și lector asociat la Universitatea de Științe Aplicate Darmstadt, Germania, Departamentul de Științe Sociale și Asistență Socială. Activează în cadrul Cabinetului Individual de Psihologie și are experiență de formator în cadrul Institutului SPER (Societatea de Psihoterapie Experiențială din România).
        Dintre lucrarile sale:
Parafiliile. Extremele comportamentului sexual uman (coautor), Sper 2010
Compendiu de fobii (coautor), Sper 2010, 2012
Din culisele psihoterapiei experientiale unificatoare. Studii de caz si cercetari aplicative, Sper 2012
Tulburarile de personalitate. In clinica si cotidian, Sper 2013
Catre tine... 13 exercitii de autocunoastere, dezvoltare personala si well-being, Sper 2014
Cinematerapia. De la evadare la ancorare in cotidian, Sper 2015
Umbre si lumini. Dezvoltarea personala de la A la Zen, Sper 2016
Aici si acum. Dezvoltare personala: scena si culise, Sper 2017
Corp, trauma, vindecare. Diagnoza si interventie psihoterapeutica (coord), Sper 2020

Cuprins:

Prefată …………………………………………………………7
Caracterizarea generală a fobiilor ………..…………………….9
Cauzele apariţiei și dezvoltării fobiilor ..……………………..14
Simptomatologia fobiilor și consecinţele în plan individual și social ….…………….20
Clasificarea fobiilor ..………………………………………………….25
Date statistice ..………………………………………………………….35
Solicitarea ajutorului și modalităţile de abordare încazul fobiilor ..……………………….38
Alte accepţiuni și conotaţii ale termenului de fobie …..42
Universul fobiilor (A-Z) ……………………………………………….45
Bibliografie …………………………………………………………………213

PARAFILIILE.Extremele comportamentului sexual uman


Autor :Laurentiu Mitrofan ,Sorina Daniela Dumitrache
Colectia Alma Mater
An aparitie : 2010
ISBN 978-973-8383-69-2    
Nr pagini : 155
Format 145 x 200
Pret : 30 lei




Descriere:

        Literatura de specialitate prezintă puţine date, proceduri și cercetări cu privire la explicarea parafiliilor. De obicei, eșantioanele sunt mici, lipsesc grupurile de comparaţie, informaţiile provin uneori din cercetările judiciare sau din mass-media sau sunt obţinute online pe internet. Există puţine informaţii cu privire la corelaţia dintre parafilii și criteriul etnic sau cel socio-economic.

        Sorina Daniela Dumitrache este doctor în psihologie, psihoterapeut și consilier P.E.U., cu competențe în dezvoltare personală, consiliere și psihoterapie experiențială, psihopatologie și psihologie clinică, formare continuă în psihoterapii corporale, psihoterapie de cuplu centrată pe emoții și EMDR. Este lector universitar la Universitatea din București, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială și lector asociat la Universitatea de Științe Aplicate Darmstadt, Germania, Departamentul de Științe Sociale și Asistență Socială. Activează în cadrul Cabinetului Individual de Psihologie și are experiență de formator în cadrul Institutului SPER (Societatea de Psihoterapie Experiențială din România).
        Dintre lucrarile sale:
Parafiliile. Extremele comportamentului sexual uman (coautor), Sper 2010
Compendiu de fobii (coautor), Sper 2010, 2012
Din culisele psihoterapiei experientiale unificatoare. Studii de caz si cercetari aplicative, Sper 2012
Tulburarile de personalitate. In clinica si cotidian, Sper 2013
Catre tine... 13 exercitii de autocunoastere, dezvoltare personala si well-being, Sper 2014
Cinematerapia. De la evadare la ancorare in cotidian, Sper 2015
Umbre si lumini. Dezvoltarea personala de la A la Zen, Sper 2016
Aici si acum. Dezvoltare personala: scena si culise, Sper 2017
Corp, trauma, vindecare. Diagnoza si interventie psihoterapeutica (coord), Sper 2020

Cuprins:
I. INTRODUCERE ………………………………………………………. 9
II. ACCEPŢIUNI ALE TERMENULUI DE PARAFILIE ………… 12
III. ELEMENTE DE DIAGNOSTIC ȘI CLASIFICARE A PARAFILIILOR ………….. 14
IV. EXHIBIŢIONISMUL. VOYEURISMUL. PICTOFILIA. TROILISMUL ………….. 24
4.1. EXHIBIŢIONISMUL ……………………..……………………….. 24
4.1.1. Accepțiuni. Descriere generală …………………………… 24
4.1.2. Cercetări …………………………………………………………….. 24
4.1.3. Teorii explicative ………………………………………………. 25
4.1.4. Alte forme de exhibiționism ……………………………… 26
4.2. VOYEURISMUL ………………………………………………….. 28
4.2.1. Accepțiuni. Descriere generală …………………………… 28
4.2.2. Teorii explicative ………………………………………………. 31
4.2.3. Alte forme de voyeurism …………………………………… 32
4.3. TROILISMUL ………………………………………………………… 35
4.4. PICTOFILIA ..………………………………………………………… 36
V. SADISMUL. MASOCHISMUL. BDSM …..…………………… 38
5.1. SADISMUL …………………………………………………………… 38
5.1.1. Accepțiuni. Descriere generală …………………………… 38
5.1.2. Cercetări și date statistice ………………………………… 40
5.1.3 Teorii explicative ……………………………………………….. 42
5.1.4. Tipuri de sadism sexual …………………………………….. 47
5.2. MASOCHISMUL …………………………………………………. 53
5.2.1. Accepțiuni. Descriere generală …………………………… 53
5.2.2. Cercetări și date statistice ………………………………….. 56
5.2.3. Teorii explicative ………………………………………………... 57
5.2.4. Forme de masochism …………………………………………. 58
5.3. BDSM (Bondage & Discipline, Dominance & Submission, Sadism & Masochism) ….. 61
5.3.1. Accepțiuni. Descriere generală …………………………... 61
5.3.2. Fațete ale BDSM-ului …………………………………………. 63
5.3.3. Alte practici și parafilii care se leagă de BDSM ..…. 68
VI. HIPOXIFILIA (ASFIXIOFILIA) ……..……………………………. 72
6.1. Accepțiuni. Descriere generală ………………………………. 72
6.2. Cercetări și date statistice …….………………………………. 73
6.3. Teorii explicative …..………………………………………………. 74
VII. ZOOFILIA ……………………………………………………………… 77
7.1. Accepțiuni. Descriere generală ………………………………. 77
7.2. Cercetări și date statistice ……………………………………… 78
7.3. Teorii explicative …………………………………………………. 81
7.4. Forme de zoofilie …………………………………………………. 82
VIII. PEDOFILIA. ALTE PARAFILII LEGATE DE CRITERIUL VÂRSTĂ …84
8.1. PEDOFILIA ……………………………….…………………………. 84
8.1.1. Accepțiuni. Descriere generală …………………………... 84
8.1.2. Tipologii ale pedofililor ..…………………………………….. 86
8.1.3. Teorii explicative ..………………………………………………. 87
8.2. ALTE PARAFILII LEGATE DE CRITERIUL VÂRSTĂ …… 90
IX. HIBRISTOFILIA ȘI FENOMENUL SERIAL KILLER GROUPIES …………… 92
X. FROTTEURISMUL ..…………………………………………………. 96
10.1. Accepțiuni. Descriere generală ……………………………. 96
10.2. Factori de risc ..……………………………………………………. 97
10.3. Teorii explicative ..……………………………………………….. 98
XI. UROFILIA. COPROFILIA. CLISMAFILIA. EMETOFILIA .. 100
11.1. UROFILIA ……….…………………………………………………… 100
11.2. COPROFILIA …..……………………………………………………. 101
11.3. CLISMAFILIA ..……………………………………………………… 103
11.4. EMETOFILIA .………………………………………………………. 105
XII. FETIŞISMUL ..……………………………………………………….. 106
12.1. Accepțiuni. Descriere generală ..………………………….. 106
12.2. Fațete ale fetișismului ..……………………………………….. 107
XIII. FETIŞISMUL TRANSVESTIC. AUTOGINEFILIA .……….. 115
13.1. FETIȘISMUL TRANSVESTIC …………………………………. 115
13.2. AUTOGINEFILIA …………………………………………………. 116
XIV. PARAFILII LEGATE DE PROLIFERAREA CUVINTELOR OBSCENE ..…. 119
XV. ALTE PARAFILII ..………………………………………………….. 122
XVI. INSTRUMENTE DE DIAGNOZĂ A PARAFILIIOR ….... 128
BIBLIOGRAFIE ……………………………………………………………. 133



PSIHOLOGIA PIERDERII SI TERAPIA DURERII




Autor : Iolanda Mitrofan , Doru Buzducea
Colectia Caiete experientiale
An aparitie : 2002
ISBN  973-8383-10-2   
Nr pagini :204
Format 145 x 200
Pret : 42 lei
Anticariat
pdf aici

Nota : aceasta lucrare a fost revizuita si reeditata in 2009 si 2011 sub titlul "Consiliere şi terapie centrată pe traumă"

Cuprins:
Prefaţă …………………………………………………………..9
Experienţa psihologică a pierderii şi suferinţei – noi abordări şi noi perspective ………11

Capitolul I - Faţă în faţă cu realitatea. Pierderi şi răspunsuri ……………...…21
Negarea morţii ……………………………………………………..21
Supravieţuitorii pierderilor multiple ………………………………...22
Răspunsuri stadiale la pierdere ……………………………………...39
Durerea legată de separare – normalitate – anormalitate ……………46
În apropierea morţii – realitate, înţelegere şi reacţii spirituale ……….53
Semnele emoţionale şi spirituale care preced moartea ………………56
Momentul morţii – datini, obiceiuri, ritualuri ……………………….60

Capitolul II - Trauma pierderilor multiple şi supravieţuirea. O perspectivă psihologică şi interpersonală ..67

Evenimente şi situaţii traumatizante. Reacţii de răspuns sau despre «neputinţa învăţată» la adulţ...67
Tipuri de pierderi şi consecinţe ……………………………………..78
• Cercul concentric al pierderilor multiple …………………...……...79
• Pierderea istoriei personale şi a viitorului …………………………79
• Pierderea securităţii psihosociale ………………………………….81
• Pierderea tonusului emoţional …………………………………….81
• Pierderea speranţei ………………………………………………..82
• Pierderea interesului pentru viaţă …………………………………83
• Pierderea stimei de sine …………………………………………...83
• Pierderea rolurilor sociale ………………………………………...84
• Pierderea înţelesurilor, sensurilor şi aşteptărilor …………………...84
• Pierderea intimităţii ……………………………………………….85
Impactul psihologic al pierderilor sumative - pânza de păianjen ……86

Capitolul III - Terapia contextual–modulară (Fr. Mcnab) – cum se poate face faţă suferinţei? Terapia durerii la adult ....89
Pierderea speranţei de viaţă – terapia post-tentativă suicidară ………….89
Violul – situaţie de criză şi durere multiplă …………………………94
Mutilarea – câteva pierderi …………………………………………106
• Experienţa pacienţilor cu arsuri – imaginea de sine ……………….106
• Dependenţa biologică – bolnavii hemodializaţi …………………...117

Capitolul IV - Experienţa pierderii şi terapia durerii la copii …………..………125
Pierderile aşteptate versus pierderile neaşteptate ……………………125
Fazele durerii şi reacţiile comportamentale caracteristice la copii …...128
Refacere şi reaşezare. Consilierea copiilor (trişti, depresivi, anxioşi şi agresivi) şi a familiilor lor ...135
Câteva tehnici specifice de lucru ……………………………………139
Copiii şi veştile rele – comunicarea terapeutică – repere în consiliere ...143
Structura procesului dezvăluirii – un model pentru părinţi, consilieri şi psihoterapeuţi ………152

Capitolul V - Către transmutarea suferinţei. Tehnici de supravieţuire. Grupuri de suport …161
Provocările vieţii actuale. O lume în transformare ………………….161
Înspre ce ne îndreptăm? ……………………………………………163
Durerea – o experienţă personală şi comunitară ………………….....164
• Opţiuni în refacere – renaştere şi redresare ……………………….166
• Sprijin exterior – salvarea prin prieteni ……………………………168
• Transmutarea suferinţei – comunicarea şi ascultarea atentă ……….175
Forme şi posibilităţi de a ajutorare: atenuare – ameliorare – aplanare...180
Psihosocioterapia durerii dintr-o perspectivă existenţială şi spirituală...180

Referinţe bibliografice ……………………………………………...193